Již druhou koncertní sezónu doprovází projekt Kalabis100. Ten vzbuzuje nejen zájem o dílo Viktora Kalabise, ale je také katalyzátorem několika zajímavých projektů. Pedagožka Kateřina Szymeczková vytvořila workshopy, skrze které dětem přibližuje jak život skladatele Viktora Kalabise, tak samotnou hudbu 2. poloviny 20. století. Cíl a průběh workshopů popisuje Kateřina Szymeczková v článku Využití dětských písní Viktora Kalabise ve výuce na základních uměleckých školách, a umožňuje tak pedagogům inspirovat se pro další práci s dětmi.

Ve workshopu pedagog pracuje se skladbami z cyklu Kytice písní pro děti a pionýry Viktora Kalabise. Náplň se dá přizpůsobit různým věkovým skupinám, a to dětem od 5 až do 12 let. Aktivita je plánovaná na 60 minut. Začíná se úvodním představením workshopu a naladěním se jeden na druhého tím, že žáci dostanou za úkol pohybovat se v rytmu hudby Klavírního koncertu č. 1. Ve druhé části pedagog představí osobnost Viktora Kalabise a jeho dílo. Zde použije pracovní list uzpůsobený dané věkové skupině. V poslední části se každý žák stává interpretem. Pro workshop jsou vybrány tyto skladby a k nim odpovídající aktivity –

  • V létě je vrabeček – vytváření zvuků vrabce pomocí perkusí
  • Bouřka – ztvárnění průběhu bouřky v interpretaci
  • Mamince – každý ze žáků si zahraje na dirigenta a určuje, jakou dynamikou má skupina hrát na přidělené perkuse
  • Maminčiny oči – žáci se rozdělí do dvou skupin a v 8 taktech a capella zpívají nejdříve doprovod, poté melodii
  • Kopu, kopu brambory – žáci se učí proměnlivému rytmu tím, že interpretují rytmus z přidělených kartiček

Syntézou teorie a činnosti si děti zapamatují nejen faktické informace, ale také zážitek, jaký z hudby měli. Na závěr workshopu mohou děti zopakovat právě to, jaké věci si zapamatovali a odnáší si tak do další hudební praxe.

Celý článek si můžete přečíst zde – Využití dětských písní Viktora Kalabise ve výuce na základních uměleckých školách.